reede, 19. august 2011

Martsipanitort sidruniga

Nüüd ma siis lõpuks tean, kustkohast minu tugev tervis pärineb:):):) Tuleb lihtsalt iga päev martsipani süüa;-) Keskajal valmistasid martsipani apteekrid ja seda kasutatigi ravimina. Hiljuti lugesin Demjanovi ja Kodrese raamatust "Sööme ära!", et martsipaniga olevat ennevanasti ravitud armuvalu, peavalu ja närvilisust ning et "küllap aitab see ka tänapäeval!" Kui arvestada, et tumedas šokolaadis pidi ajakirja "Toit&Trend" andmetel olema kolm korda rohkem antioksüdante (need võitlevad meie kehas vananemist soodustavate vabade radikaalidega) kui mustikates, siis mina saan küll enda põhjal ainult seda järeldada, et tuleb süüa ohtralt martsipani ja 70 %-ilist šokolaadi (soovitavalt veel mõlemat koos, sest see on parim kombinatsioon) ning tervis tuleb:):):)  *Disclaimer on all

Tegemist on Nadja Kaarma poolt loodud Valdmanni tordi Arteris ilmunud retseptiga. Kahjuks on see aga nii lakooniline, et mul tekkis juhtnööre lugedes ohtralt küsimusi ja mitu asja tegin teistmoodi. Võib-olla on asi selles, et ajalehe jaoks oli õpetust lühemaks kärbitud v selles, et ma ise ei ole kondiitriharidusega, aga mul ei tule küll meelde, et oleksin enne näinud retsepti, mille järgi ma ei saa päris täpselt aru, kuidas seda kooki ikkagi valmistada. Kui mina olen oma elu jooksul mõne koogi enne küpsetanud ka, siis kuidas suvaline lehelugeja, kes loeb iga sõna nagu puhast kulda, martsipanikoogi nende juhiste kohaselt valmis saab, ma hästi ette ei kujuta ... Mõned asjad on küll iseenesest mõistetavad inimestele, kes on varasemalt paar kooki iseseisvalt ahju lükanud, aga ei saa eeldada, et inimene, kes esimest korda küpsetab, kõigi asjade peale kohe oskab tulla. Tuleb meelde üks mu kunagine kolleeg, kes 350 kraadilises ahjus brownie'sid küpsetas (tulemust võite ette kujutada), sest paki peal olnud õpetuses oli jäetud mainimata, et tegemist ei ole mitte celsiuse, vaid fahrenheit'i skaalaga... Tegelikult on lugu kurb, sest inimene ise ei teadnudki, et ta midagi valesti tegi - tema oli ju teinud kõik täpselt nii nagu kirjas oli. Ta ise kahtlustas, et ta ahjul on midagi viga...:)


Panen martsipanitordi tegemisõpetuse kirja koos omapoolsete täienduste ja muudatustega, sest kook tuli ikkagi välja imemaitsev:):):) Tegin martsipanitordi eile öösel ja plaanisin täna osa sellest külla kaasa võtta, aga ... polnud midagi võtta!!! Kook oli täna õhtuks täiesti otsas (pmst poole päevaga), niiet tegin kohe uue. Kusjuures sööjaid oli kaks! Ma ei usuks seda ilmselt, kui ma ise ei oleks üks nendest kahest olnud ...:)


Põhi:
600 g martsipani
5 munavalget

Täidis**:
2 (1) sidruni koor ja mahl
400 g toorjuustu
300 (u 100) ml vahukoort
100 (u 70) g suhkrut

Kaunistuseks:
sidruniviile v -fileesid, mandlilaaste

Pane martsipan külmkappi, et seda oleks lihtsam riivida. Kui hakkad martsipani riivima, siis ära kogu retseptis ettenähtud kogust korraga kõlmast välja võta, vaid riivi seda nt kolmes osas, sest martsipan läheb soojas kiiresti pehmeks ja seda on siis väga halb (praktiliselt võimatu) riivida. Retsepeti kohaselt oleks tulnud martsipan peeneks tükeldada, kuidas seda aga tegema peaks, mina küll ette ei kujuta ... Martsipani riivimine ongi koogi juures kõige tüütum ja aeganõudvam osa - kui keegi teab head viisi, kuidas 600 g martsipani kiirelt ja sujuvalt peeneks saada, siis palun seda minuga jagada - ma oleksin väga tänulik!

Riivitud martsipan vahusta koos munavalgetega ühtlaseks massiks. Mass peaks jääma nagu paks hapukoor. Jaga see kaheks ja pane kahte 24-26 cm läbimõõduga võitatud ja suhkruga ülepuistatud vormi (võitada tuleb vormi ka sellisel juhul, kui kasutad silikoonvormi). Kui kasutad küpsetuspaberit vormi sees, siis kindlasti määri ka see enne võiga, muidu jääb paberile kinni. Võid põhja katta enne ahju panekut küpsetuspaberiga.

Küpseta kumbagi põhja ahjus 175 kraadi juures u 20 minutit. Mina hoidsin põhju ahjus tegelikult natukene vähem, sest ma ei tahtnud, et need sama pruuniks läheks nagu martsipanitordist Arteris ilmunud pildil. Ma ei usu, et nii pruuniks küpsemine koogi maitseomadustele midagi juurde annaks, aga ilusti läbi küpseb see juba ka vähesema ajaga. 

Täidiseks vahusta toorjuust, suhkur ja vahukoor. Lisa riivitud sidrunikoor ja -mahl ning sega läbi. Retseptis algselt ettenähtud kogusest tuli kreemi nii palju, et jätkus ka koogi pealispinna katmiseks, kuigi mõeldud oli see ainult kahe kihi vahele.
**Täna õhtul aga panin need kogused, mis täidise ainete loetelus sulgude sees on, ja tuli täpselt paras kogus kahe martsipanikihi vahele.

NB! Jahuta põhjad enne maha, kui täidise vahele paned. Aseta üks põhi taldrikule, kata kreemiga ja aseta peale teine martsipanikiht. Kaunista sidrunifileede ja mandlilaastudega. Enne serveerimist lase vähemalt 30 minutit maitsestuda.

Eilse tordi kaunistasin originaalretspeti kohaselt sidruniviiludega, aga ega seda tervet sidrunikoort eriti tore närida ei ole, eriti veel, kui see nii hõrgu tordi peal on, samuti ei ole sidruniviiludest võimalik lusikaga süües jagu saada. Täna tegin juba kaunistamiseks sidrunist nn fileed ja süüa on nii ikka oluliselt parem. Ma ei soovita algses retseptis ettenähtud terveid koorega viile üldse tordi kaunistamiseks kasutada. Pildil on aga eile öösel valminud tort, sest praegu on väljas juba pime ja korralikke pilte enam niikuinii ei saaks.

Fileesid saab sidrunist kätte, kui sidrun ära koorida ehk eemaldada nii koor kui ka valge osa, niiet viljaliha jääb näha ja seejärel fileed noaga "vaheseinte" vahelt välja lõigata. Suurema ja korraliku sidruni puhul saab nii ilusad sektorid, mis martsipanitordile ideaalselt peale sobivad. Annavad rohkem maitset, mugavam süüa ja - tegelikult - ilusam ka!:)


*Igaks juhuks HOIATUS tõsistele inimestele: ärge seda kodus järgi tehke, sest suhkur on tegelikult VÄGA PAHA. Martsipani ja šokolaadi sööb igaüks omal riisikol ning kui keegi nende söömisest paksuks läheb või tervisekahjustuse saab, siis mind palun mitte hageda!

Kommentaare ei ole: