esmaspäev, 18. juuni 2012

Kuulus Rootsi šokolaadikook Kladdkaka



Juuni esimesel nädalavahetusel käisime Stockholmis gurmeereisil, mis oli hoolimata külmast ilmast ning pidevast paduvihmast tõeliselt tore. Marju on juba väga põhjalikult sellest reisist kirjutanud, Katrin ja Piret ka. Ainuüksi pildid kõigi nende kolme loo juures on lihtsalt niiiiiiiiii ilusad, et tasub neid postitusi kasvõi lihtsalt vaadata, kui lugeda ei jõua;-) 

Mõlemal õhtud Stockholmis olid erakordselt lahedad, sest reede õhtul käisime ühe Michelini tärniga Matbarenis, millest mul siin mõni pilt, ja laupäeva õhtu veetsime Ami Hovstadiuse juures, kes oli külla kutsunud Rootsi toidu(aja)kirjanikke ning toidufotograaf Stefan Wettaineni. Marju on minu suureks rõõmuks kirja panud ka mõned Stefani nipid, millest minu jaoks oli eriti hea teada seda, et Stefan teeb samuti fotosid erineva suurusega avadega. Ma ise teen alati, kui aega on, samamoodi. Nt selle šokolaadikoogi pidin külla kaasa võtma ja me olime juba niigi hiljaks jäänud, niiet tegin kiirustades mõne klõpsu. Pärast aga vaatasin, et selle pildi/koogi puhul suur ava ennast üldsegi ei õigusta, vaid parem oleks olnud pildistada väiksemaga, et kook tervikuna oleks terav, mitte ainult üks tükk ja vaarikas paremal ääres:) Niiet kui oleks ava suurust muutnud ja mitu pilti teinud, sh ka väikse(ma)ga, oleks ehk parema foto blogisse saanud ... :)

Kõik laupäeva õhtul võõrustajate poolt valmistatud suupisted olid muidugi hästi maitsvad, aga "kummitama" jäi meid kõiki just toiduajakirjanik ja toitumisspetsialisti Anna Sjögreni küpsetatud traditsiooniline kook kladdkaka, mis on rootslaste üks lemmikuid. Kui koostisosade järgi võiks eeldada midagi keeksilaadset ja kuiva, siis tegelikult on kook pehme, niiske ja suussulav. Selle küpsetise omapära seisneb selles, et koostises ei ole kergitusaineid. Tõeliselt hea, eriti kui natukene alkoholi ja kohvi lisada;-) Kladdkaka tegemisõpetus on pärit siit ja pidi olema Arla veebilehel kõige otsitum retsept.

Mina muidugi tegin retseptis juba väikesed muudatused, kasutades nisujahu asemel rukkijahu (sobis väga hästi), lisasin kirsilikööri ja tegelikult suhkrukogust soovitan ka natukene vähendada - ma ise panen edaspidi 225 g asemel 200 g.

Eriti heaks teevad šokolaadikoogi lisandid, sest koogis endas midagi hapukat ei ole, mistõttu sobivad siia juurde ideaalselt igasugused värsked marjad ja toormoosid, nt maasika oma, samuti vaniljekaste v -jäätis. Mündilehtedega soovitan veel värskust juurde anda ning ongi jube hea ja lihtne magustoit valmis. Ja võid kindel olla, et vähemalt üks inimene seltskonnast küsib pärast retsepti;-)

Koogi jaoks läheb vaja:
100 g võid
2,5 dl (225 g) suhkrut (pool sellest tume muscovado)
2 muna
90 g nisujahu (kasutasin rukkijahu)
45 g kakaopulbrit
2 tl vaniljesuhkrut

Soovi korral võid lisada:
2 spl alkoholi (nt cointreau, frangelico vm)
2 spl kanget külma kohvi
hakitud pähkleid v mandleid ja/või šokolaaditükke

Sulata või ja lase sellel u 10 minutit jahtuda. Lisa suhkur ja munad ning sega ühtlaseks. Sega jahu kakaopulbri ja vaniljesuhkruga ning lisa seejärel läbi sõela ülejäänud tainale. Sega ühtlaseks ja lisa meelepärased lisandid - mina panin seekord 2 spl kirsilikööri. Tõsta tainas võitatud ja jahuga (sobib ka mandlijahu) ülepuistatud v küpsetuspaberiga kaetud 24 cm läbimõõduga vormi ning küpseta 175 kraadi juures 15-20 minutit.


7 kommentaari:

Kärt ütles ...

See kladdkaka on töepoolest superhea! Ja seda kooki saab igasugu erinevate lisanditega löpmatuseni muuta

Marju ütles ...

Olen seda kooki sellest ajast, kui sa mulle Anna retsepti paar päeva tagasi edastasid, juba 3 korda teinud :) Väga hää ja rauselt mu lemmik nüüd, sest 1) ülilihtne teha (kõik asjad ühte kaussi kokku ja vormi - ma ei viitsi tavaliselt nende põhjade ja eri kihtidega eraldi jännata, olen laisk lihtsalt, minu viga), ja 2) mõnus tummine maitse, nii et piisab ühest väiksest viilust, et see mõnus magus kätte saada. Täna sõime seda külalistega koos vanillijäätise ja põllu pealt toodud värskete maasikatega - tõeline 7. taevas :)

Silja Luide ütles ...

Oo, Marju, Sinust on Saaremaal tõsine küpsetaja saanud :) Teil juba maasikad oma aiamaalt võtta? tõeliselt lahe:)

olen Sinuga täitsa nõus, see kook on ülilihtne ja väga mõnusa tummise maistega:) Ja eriti tore ongi see, et igasuguse hea kraamiga (liköör, kohvi, pähklitükid jms) ja lisanditega (jäätis, marjad) saab maitset veelgi paremaks tuunida:)

Jõudu küpsetamisel! :)

Keiu ütles ...

Tõepoolest väga maitsev (ja lihtne!) kook. Hommikul pärast öö läbi külmikus seismist oli eriti hea :)

Eksperimenteerisin veidi ning kasutasin või asemel kookosrasva ja nisujahu asemel riisijahu. Riisijahuga jääb küpsetistele veidi teraline tekstuur, nii et seda tasub tegelikult mingi teise jahuga pooleks panna.
Aga kuna isegi ülikriitiline abikaasa ei virisenud ja kiitis, siis pidi hea olema :)

Silja Luide ütles ...

Keiu, rõõm kuulda:) Kookosrasvaga ei olegi veel proovinud - see on igati hea mõte! Aga jah, retsept on väga mõnus ja pakub palju võimalusi "täiustamiseks" :)

Silja Luide ütles ...

Keiu, proovisin nüüd täna ise ka hoopis riisijahuga seda kooki teha ning jäi samasugune ühtlane suussulav konsistents nagu muidu - kõik sõid ja kiitsid nagu ikka:)

Keiu ütles ...

Ma tunnen kõikides riisijahuga küpsetistes iseloomulikku teralist tekstuuri, maitses on ka midagi teistmoodi võrreldes nisujahuga. Samas ei ole teised sööjad midagi selle kohta öelnud, nii et võib-olla on see lihtsalt minu kiiks :)