kolmapäev, 6. november 2013

Vürtsikad kõrvitsamuffinid šokolaadiga (gluteenivabad)



Avastasin, et mul on blogis juba päris palju erinevaid muffineid, niiet tegin paremale pilvekesse eraldi kategooria "muffin", et nende retsepte lihtsam leida oleks. Lisasin ka sildi "gluteenivaba küpsetis" ja märgistasin ära kõik gluteenivabad koogid, pirukad ja muffinid. See oli ausalt öeldes päris tüütu ja aeganõudev tegevus, sest iga retsepti tuli üles otsida, lahti klõpsata, märgistada ja salvestada ... Aga asi on seda väärt ja loodan, et edaspidi kõik, kes tulevad mu blogisse gluteenivabade küpsetiste retsepte otsima (ma tean, et neid inimesi on päris omajagu), vajalikud retseptid lihtsalt ja kiiresti üles leiavad! :) 

Märgin eraldi ära just gluteenivaba "küpsetise", sest supid, salatid, moosid jms on enam-jaolt niikuinii reeglina gluteenivabad, samas kui kooke, muffineid ja pirukaid on suhteliselt keeruline ilma nisujahuta valmistada. Gluteenivaba küpsetise kategooriasse paigutasin ka need retseptid, mille puhul olen kirja pannud gluteenivaba alternatiivi, nt nagu selle Kreeka pähklitega brownie puhul. Ja loomulikult tuleb siia blogisse nisujahuta hõrgutiste retsepte järjest juurde! :)

Mis aga praegustesse muffinitesse puutub, siis ei saa jätta mainimata, et olen ise selle retseptiga hullult rahul :):):), sest need kuldkollased särtsakad muffinid haihtusid ülikiirelt. Ja eriti meeldib mulle see, et mul õnnestus see retsept esimesel korral, kuigi igaks juhuks (rohkem küll ilmselt ühe inimese soovil, kes neid veel süüa soovis) tegin neid järgmisel päeval kohe uuesti, et 100% kindel olla.

Kõrvits annab lisaks imeilusale kuldkollasele värvusele küpsetisele ka pehmuse ja niiskuse, nt need muffinid on ka teisel ja kolmandal päeval pärast küpsetamist praktiliselt sama mahlased nagu esimesel päevalgi. Sama kehtib ka nt pärmitainast saiakeste osas, mille "parim enne" on reeglina juba sama päeva õhtuks möödas. Olen mõned korrad küpsetanud Ida Savi raamatust "Saiad, pirukad, koogid" pärineva retsepti järgi ühtesid kõrvitsapüreega pärmitainast saiu ning isegi need on ka järgmisel ja ülejärgmisel päeval veel täitsa pehmed ja mõnusad:)

Kõrvitsapüreed on minu arvates kõige lihtsam nii teha, et puhastad ja lõikad kõrvitsa sektoriteks ning röstid seda ahjus 180 kraadi juures 30-40 minutit, lased natukene jahtuda, koorid ja püreestad. Ülejäänud püree saad sügavkülmutada või kasutada ära teiste kõrvitsatoitude valmistamiseks. Mina kasutasingi seekord oma sügavkülmavarusid ja nõrutasin üles sulatatud kõrvitsapüreed enne tainale lisamist sõelal, sest see oli liiga vesine. Kui Sa ei soovi gluteenivabu muffineid, siis kasuta retseptis olevate jahude asemel 240 g nisujahu. Mina tegin muffineid esimesel korral heleda, teisel tumeda muscovado'ga, kuid võid vabalt kasutada ka tavalist valget suhkrut.

Vaja läheb:
100 g (tumedat) šokolaadi (võib olla mandlite või pähklitega)
140 g maisijahu 
100 g riisijahu või gluteenivaba kaerajahu (olen viimast kasutanud)
2 tl küpsetsupulbrit
1 tl jahvatatud ingverit (soovi korral)
1 tl kaneeli
näpuotsatäis soola 
120 g (pruuni) suhkrut (nt hele v tume muscovado)
200-300 g kõrvitsapüreed
1 muna
3 sl piima
30 g sulatatud võid või 3 sl õli

Haki šokolaad väikesteks tükkideks. Sega omavahel sõelutud jahud, küpsetuspulber, ingver, kaneel ja sool. Lisa hakitud šokolaad ja suhkur. 

Teises kausis sega kõrvitsapüree kergelt lahtiklopitud muna, piima ja õli või sulatatud võiga. Lisa kuivained ja sega õrnalt läbi. Hoidu ülesegamast, muidu on tulemuseks kõvad muffinid! Jaota tainas 12 muffinivormi vahel ja küpseta ahjus 180 kraadi juures 20-25 minutit kuni muffinid on kuldpruunid ja sissetorgatud tikk tuleb puhtalt välja. Lase muffinitel soovi korral u 10 min vormis taheneda ja tõsta seejärel restile jahtuma. Väga mõnusad nii soojalt kui ka külmalt :)

2 kommentaari:

Unknown ütles ...

Ma sain umbes kuu aega tagasi teada, et mul on nisutalumatus (kahtlus oli juba pikalt enne) ja ma olen tõeliselt siiralt tänulik, et teie blogis on võimalik leida gluteenivabu küpsetisi!

Tõesti, suur suur suur aitäh! :)

Silja Luide ütles ...

Riina, mul on siiralt hea meel, et saan abiks olla - olen ise samamoodi olnud kunagi hädas selliste retseptide leidmisega, niiet rõõm on minupoolne :) :):)