kolmapäev, 9. detsember 2015

Vana hea lõhe-brokolipirukas - alati kindlapeale minek


Küsimus, mida on mulle viimaste aastate jooksul kõige enam esitatud, kõlab nii: "Millal Sa oma kohviku avad?" Seda on ilmselt minult sadu kordi küsitud - vähemalt korra nädalas tuleb mul sellele vastata, enamasti sagedamini :) Teine tihe küsimus on: "kes kõik Su koogid ära sööb?" Ja muidugi, siinkohal suur aitäh kõigile, kes mu vastuse peale, et "ise põhiliselt", on vastanud, et "näha küll ei ole!":) Ma ei tea, kui siiras see vastus alati on, ilmselt nende puhul, kes mind mõned aastad tagasi juba tundsid, mitte eriti, aga tore on seda ikkagi kuulda :) Ja no kes see ikka ütleks, et "seda ma arvasingi" vmt - enamik inimesi on ju ikkagi viisakad, kuigi korra olen ka kuulnud repliiki "Silja, Sinust on ju ikka näha, et Sa ise kooki sööd!" :D Mu enda arvates muidugi on mind vaadates täiesti ilmselge, et neid kooke ma ainult teiste rõõmustamiseks ja retseptide väljatöötamiseks ei küpseta, aga no las ta jääda ... :) Sest tegelikult tahtsin ma hoopis sellest rääkida, et kõigile neile, kes seda esimest küsimust on esitanud, samuti neile, kes on kurtnud, et minu tehtud toitu/kooki pole saanud/kunagi ei saa jms, ja kõigile teistele küpsetistefännidele on mõeldud laupäevane POP-UP kohvik Veinisõbras. Olete kõik oodatud ja selleks, et oleks lihtsam koguseid arvestada, pange ennast palun ürituse FB-lehel kirja!

Lisaks šokolaadikookidele küpsetan seekord ka soolaseid asju nagu praegune lõhe-brokolipirukas ja krõbeda juustuse põhjaga suitsukala quiche'i, mille retsept on üks enim vaadatud postitusi mu blogis.  Lõhepirukas on endiselt mu püsirepertuaaris ja kui ma selles postituses kirjutasin, et olen pirukat teinud "hästi palju kordi", siis nüüdseks on kordade arv juba vähemalt kahekordistunud (ehk siis kaks korda rohkem kui hästi palju) ;-)

Küpsetiste juurde saab nautida tassi kohvi või klaasikest veini - Veinisõbra eksperdid oskavad igaühe juurde sobivaima joogi välja pakkuda, mida saab ka kaasa osta (nagu kõiki küpsetisigi). Selle piruka juurde on välja valitud üks suurepärane valge Karl May vein, mis sobivat väga hästi ka ahjukanaga. Läheb kindlasti proovimisele ;-)



Täidisesse tuleks pisut soola panna ka juhul, kui kasutada suitsukala, kuid toore kala puhul tuleks lisada vähemalt 0,5 tl. Arvestama peab ka sellega, et juust on soolane. Hakitud tilli ja murulaugu asemel lisasin täidisesse seekord Santa Maria küüslauguga ürdisegu (u 1 tl). Seda ürdisegu võib panna u 0,5 tl ka põhja sisse.

Põhi:
3 dl jahu (1 dl võib olla täisteranisu- või rukkijahu)
150 g külma võid
1 tl soola
2 sl külma vett

Näpi või haki noaga jahu, sool ja või purutaoliseks massiks. Lisa vesi ja sega ühtlaseks tainaks. Kõige mugavam ja kiirem on tainas köögikombainis valmis teha. Keera tainas kilesse ja pane pooleks tunniks külmkappi. Kuumuta ahi 250 kraadini. Rulli taigen jahusel pinnal lahti ja tõsta 24-26 cm läbimõõduga vormi põhja ja servadele u 2 cm kõrguselt, vooderda ääred fooliumiga, torka põhi kahvliga tihedalt läbi ning küpseta u 8 minutit. Vorm peaks olema eelnevalt ettevalmistatud ehk põhjas küpsetuspaber, ääred määritud võiga ja jahuga ülepuistatud. 

Täidis:
250-300 g lõhe- või forellifileed (võib olla ka külmsuitsu lõhe v -forell)
1 väiksem brokoli (200-250 g)
3 muna
3 dl (vahu)koort (1 dl võib olla ka täispiim)
50-100 g juustu (mina kasutan enamasti parmesani vmt juustu)
hakitud tilli v murulauku, ürdisegu, soola, (valget) pipart

Lõika kala kuubikuteks. Puhasta ja lõika brokoli õisikuteks, hauta seda mõned minutid ja nõruta korralikult. Sega omavahel kergelt lahti klopitud munad, koor, riivitud juust ja meelepärased maitseained. 

Aseta eelküpsetatud pirukapõhjale lõhe- ja brokolitükid. Vala üle muna-koore seguga ja küpseta 200 kraadi juures 25-40 minutit kuni pirukas on pealt kuldne. Parim samal päeval.

4 kommentaari:

Liina ütles ...

Ma armastan lahtiseid pirukaid ja see on minu lemmik. Tegin täna jälle üle pika aja ja hea oli. Isegi poest ostetud taignaga. Aga oma tehtud taignaga on siiski parem, eriti kui 1 dl panna rukkijahu.
Tore blogi, aitäh!

P.S. Mul kipub ainult muna-kooresegu alati üle jäämä isegi siis kui panen ainult 250 ml koort

Silja Luide ütles ...

aitäh, nii tore kuulda seda, Liina! :) see pirukas on minu jaoks selline ajatu klassika, mida juba üle 10 aasta pidevalt küpsetan :) teen enamasti taina ise, aga vahel kasutan kiiruse huvide poest ostetud pärmi-lehttainast.

kui täidist üle jääb, siis ehk võiksid taina õhemaks rullida ja seda pisut kõrgemalt vormi äärtele panna. see retseptis kirjas olev "u 2 cm" ongi umbkaudne suurusjärk. kui mina taina 2 cm kõrgusele jätan, jätkub täidist ilusti, aga äkki tasuks Sul siis lihtsalt teinekord pisut kõrgemale tainast panna, et midagi üle ei jääks :)

Anonüümne ütles ...

Tere! Tahtsin öelda, et tegin seda quiche'i oma perele eile ja tuli väga maitsev!!! Aitäh, et peate seda blogi ja jagate oma retsepte :) Tuult tiibadesse! L.

Silja Luide ütles ...

aitäh, L! mul on selle üle väga eha meel :)